Trabzon’da pistten çıkan uçağın pilotu yardımcısını suçladı
5 yıl önce TRABZON Havalimanı’na iniş sırasında kontrolden çıkan ve denizden 25 metre önce yokuşa çarpan Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının Birinci Pilotu Seçkin Bayraktar’ın (67) cezaevine konulacağı deyimiyle 3 yıla kadar, “Yardımcı pilot, uyarılarıma rağmen motorları iki kez piste çıkardı. Geçmesine izin veren düğmeye bastı. Durumu fark edip uçağı teslim aldığımda büyük bir kaza önlendi.” Birebir suçlamayla yargılanan yardımcı pilot İrfan Yavuz (51), “Uçak iniş pistinde hız kesmeden devam etti. Daha sonra prosedür gereği uçağı birinci kaptan teslim aldı. Ancak uçak durmadı, zeminin ıslak olması nedeniyle uçak pistten soldan çıktı.”
Ankara-Trabzon seferini yapan PC 8622 sefer sayılı Pegasus Havayolları’na ait ‘Zeynep’ isimli Boeing 737-800 tipi yolcu uçağı, 13 Ocak’ta Trabzon Havalimanı’na iniş yaparken pistin kuzeyinde deniz kenarına yöneldi. , 2018. İniş takımları çamura saplanan uçak denizden 25 metre yükseklikte durmayı başardı. Uçakta bulunan 162 yolcu ve 6 mürettebat, ekiplerin müdahalesiyle tahliye edildi. Uçuş trafiğine kapatılan Trabzon Havalimanı’nda uçak için kurtarma çalışması yapıldı. 500 ve 350 tonluk 2 vinçle 100 kişilik bir grup tarafından 20 saatlik çalışmanın ardından bulunduğu yerden kaldırılan uçak, sigorta şirketi tarafından teknik inceleme için götürüldüğü havalimanındaki güvenilir alana çekildi. ve uzman ekipler. Uçağın bir daha uçamayacağına karar verilmesinin ardından Yomra Belediyesi’ne tahsis edilen uçağın restorana dönüştürülmesi planlandı. Uçak, yüklendiği kamyonla 29 Eylül 2018’de Yomra ilçesindeki pazar alanına götürüldü.
KAPTAN PİLOT: DENETİM MOTORU DÜŞÜRDÜ Trabzon Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından başlatılan soruşturma kapsamında pilotların, kabin grubunun ve yolcuların sözleri kullanıldı. Pilotlarda alkole rastlanmazken, 10 yolcu kazadan şikayetçi olurken, diğerleri şirketle anlaşmaya vardı. Kazanın ardından uçağın Birinci Pilotu Seçkin Bayraktar, “41 yaşında bir pilotum, 3 yıldır bu firma ile görevdeyim. Ankara Esenboğa Havalimanı’ndan kalkıştan önce uçuş defterimi aldım. ,uçaktaydım bir sorun olmadı 22.30 gibi uçakla havalandık 2. pilot iniş kalkıştan sorumlu kule ile görüştüm Trabzon’da havanın yağmurlu olduğunu öğrendim. Pist açık ve temizdi 2. pilot indi normal inişten sonra uçak durmadı uçak durmayınca kontrol otomatik olarak bana geçti fren yaptım uçak sola döndü fren yapınca Bir kez daha durmak için uçak pistten ayrıldı.Uçağın sağ motoru istemsiz bir hareketle ani hızlandı,zemin kata çarpan motor olduğu yerden koparak denize düştü.ve bir süre sürüklendikten sonra durduk. toprak zeminde bir süre”. YARDIMCI PİLOT: TOPRAĞA ÇIKIN İkinci pilot İrfan Yavuz, “Trabzon’a normal iniş yaptık. Tekerlekler pist zeminine değdi, zemin ıslak olduğu için uçak yavaşlamadı. Bunun üzerine uçak denize doğru kaymaya başladı. , ve kontrol kaptan pilota geçti.Birkaç saniye sonra kontrolü kaybedince uçağın sağ motoru bozuldu.Yerde sürüklendik.Sonra yardım istedik.” Uçak pistte tutulamadığı için soldan iner inmez motorları durdurdum. Yakıt kesme kollarını çektim. Ancak gece yarısı piste 40 metre uzaklıkta, deniz yönündeki çukura düştük. Temelde bu mesafe 90 metre olmalıdır. Mesafe 90 metre olsaydı çukura düşme gibi bir olay olmazdı. Bu Devlet Hava Meydanları İşletmesinin hatasıdır. Uyarıma rağmen yardımcı pilot, motorların pisti baypas etmesine izin veren düğmeye iki kez bastı. Durumu fark edip uçağı teslim alınca büyük bir kaza önlendi.” Uçağın inişini ikinci kaptan olarak yaptım. Uçak iniş pistinde ilerlerken hız kesmeden devam etti. Ardından prosedür gereği , birinci kaptan uçağı teslim aldı.Ancak uçak durmadı yer ıslak olduğu için uçak pistten soldan çıktı.Bir süre yerde sürüklenen uçak yokuşta durdu. Sağ motor dibe vurduktan sonra denize yuvarlandı.Uçak tamamen durduktan sonra birinci kaptan motorları susturmak için kuleden yardım istedi.Kısa sürede yardım grupları geldi ve kabin ekibinin yardımıyla 2 acil tahliye kaydırağından yolcuları tahliye ettiler. Uçaktan en son ben ayrıldım” dedi. DAVA AÇILDI Soruşturmanın tamamlanmasının ardından pilotlar Ender Bayraktar ve İrfan Yavuz hakkında “taksirle birden fazla kişiyi yaralama” suçundan iddianame hazırlandı. İddianamede, “Kazanın 20.04.2021 tarihli bilirkişi raporuna göre, yolcu uçağının kaptan pilotlarının olaydan suçlu bulunan zanlıların olayın meydana gelmesinde kusurlu bulunduğu anlaşılmaktadır, kendilerine isnat edilen kabahati işlediklerine dair zanlılar hakkında kamu davası açılması için yeterli şüphenin bulunduğu, iddianame Trabzon 7. Asliye Ceza Mahkemesi tarafından kabul edildi.
Davanın ilk duruşması 16 Mart’ta görülecek.